De Tour de France versus de Giro d’Italia: de verschillen

Iedere grote ronde in het wielrennen heeft zijn eigen charme. De Tour de France en de Giro d’Italia zijn twee van de grote rondes die elk jaar plaatsvinden. Beide koersen krijgen wereldwijd volop aandacht in de media. Uiteraard heeft ieder zo een eigen voorkeur als het gaat om de populariteit. Daarom is het ook interessant om te zien wat de verschillen zijn tussen de Tour de France en Giro d’Italia.

Tour de France

De Tour de France is een wielerwedstrijd die voor het eerst verreden is in 1903. Het betreft een wielerwedstrijd met meerdere etappes die een tijdsbestek van 23 dagen worden verreden. Deze ronde voert voor het grootste deel door Frankrijk. De start van Tour de France heeft dit jaar in Nice plaatsgevonden. Er zijn echter andere jaren, waarin de start in een land buiten Frankrijk plaats heeft gevonden. De etappes variëren elk jaar voor wat betreft de lengte, beklimmingen en invulling. Zo zijn er onder meer tijdritten. De locatie van de finish van de Tour de France staat elk jaar vast. Dat is namelijk de Champs-Élysées in Parijs. In 2020 is er sprake van de 107e editie van de grootste wielerwedstrijd in de wereld. De Tour de France is hét wielerevenement van het jaar en maakt daarmee het onderscheid ten aanzien van de Giro d’Italia.

Giro d’Italia

Als we kijken naar de Giro Italia zien we een aantal verschillen ten aanzien van de Tour de France. Deze ronde in Italië is voor het eerst in 1909 verreden. In 2019 heeft de 102e editie plaatsgevonden. De laatste etappe van de wielerwedstrijd die over een periode van 23 dagen wordt gehouden, eindigt vrijwel altijd in Milaan. Er zijn echter ook andere steden in de afgelopen jaren waar de finish is geweest. Na de Tour de France is de ronde van Italië de belangrijkste rittenkoers. Er zijn in beide rondes verschillende klassementen. Je kunt ook de gehele wielerkalender van 2020 bekijken. De Tour de France heeft bijvoorbeeld de gele trui voor het algemeen klassement. De wielerwedstrijd in Italië heeft de roze trui. De leiderstrui wordt door de winnaar van de voorgaande Giro gedragen in de eerste etappe. Dat is bij de ronde van Frankrijk niet het geval. Beide rondes kennen ook een bergklassement, maar in de Tour is er ook nog sprake van een puntenklassement. Voor wat betreft het parcours geldt dat de Giro d’Italia doorgaans als zwaarder wordt beschouwd. Dat heeft onder meer te maken met de smalle en gevaarlijke wegen, maar ook met de altijd wisselende weersomstandigheden.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

BMX baantje op het oude tracé van de A9 in gebruik genomen. Na twee avonden werd met inzet van een graafmachine een BMX baantje gecreëerd. Gelijk werd de andere dag door een ondernemend jongetje als een van de eersten uitvoerig het parcours getest.

BMX baantje op het oude tracé van de A9 in gebruik genomen. Na twee avonden werd met inzet van een graafmachine een BMX baantje gecreëerd. Gelijk werd de andere dag door een ondernemend jongetje als een van de eersten uitvoerig het parcours getest.

 

Badhoevedorp verwelkomt uniek restaurant

Badhoevedorp. Corona of niet, er is altijd ruimte voor een goede horecaformule, zeker in Badhoevedorp. En daarom kunnen we u alvast vertellen dat ons dorp binnen niet al te lange tijd een nieuw restaurant zal mogen verwelkomen. De Badhoevedorpse ondernemer Pieter Gabes, heeft de exploitatie van restaurant De Waterwolf overgenomen en is van plan daar van start te gaan met een horeca-onderneming, waarin gewerkt wordt volgens een nieuwe, unieke formule in het dorp.

Hoe en wat precies? Dat houden we even geheim, maar we vertellen al wel dat de exploitatie in handen komt van Britte Vaerewijck, Ruben Pen en Hartger Pen. En zij zijn voor Badhoevedorp geen onbekenden. Hartger runt al vele jaren de bar/restaurant van tennisvereniging TVB, en samen met Ruben stapte hij vorig jaar in project Q-Beach. Over de vraag of zij een nieuw avontuur zouden aandurven in het voormalige De Waterwolf moesten zij natuurlijk wel even nadenken. Zeker in deze bijzondere tijd zeg je niet direct: ja, en dan zien we verder wel. Maar wie zoals Hartger en Ruben horecabloed heeft, ruikt zijn kans en dit leek een enorme kans.

Hartger en Ruben werken al een tijd samen met Britte Vaerewijck en ook zij heeft haar sporen in horecaland verdiend. Met zijn drieën besloten zij het nieuwe project te omarmen. Britte zal, met ondersteuning van Hartger en Ruben, het restaurant gaan leiden. Met haar 12 jaar horeca-ervaring is die taak haar beslist toevertrouwd. Britte werkte, na haar opleiding aan de hotelschool, in diverse horeca-ondernemingen in Amsterdam. Voordat ze naar Badhoevedorp kwam was ze bedrijfsleider. Het allerbelangrijkste in de horeca is volgens haar: “Gastvrijheid. Mensen moeten zich in een café of restaurant thuis kunnen voelen”.

Hartger, Ruben en Britte willen aan de Sloterweg in Badhoevedorp van start gaan met een unieke horecaformule. En wat die inhoudt? Ja, dat houden ze nog even geheim. Maar een tipje van de sluier: het nieuwe restaurant wordt een plek waar je heerlijk kunt lunchen, gezellig en ook lekker lang kunt dineren en waar je welkom bent voor een echt avondje-uit.

Danny van Stiphout, eigenaar van De Waterwolf, draagt hierbij met trots de exploitatie over en wenst Britte, Ruben en Hartger heel veel succes. Hij zegt: “Ik ben drie jaar geleden met veel passie en enthousiasme begonnen en het doet mij goed dat deze drie mensen verder gaan met het uitbouwen van deze prachtige horecalocatie.”

Britte Vaerewijck vervolgt: “Ik ben ontzettend blij met deze prachtige kans en zie er naar uit om een fantastisch restaurant neer te zetten. Het is fijn om dit samen te doen met Ruben en Hartger, zeker omdat we elkaar al zo lang kennen. De komende periode gaan we het plan verder uitwerken en openen het nieuwe restaurant ruim voor de kerst.”

Vandaag, vrijdag 28 augustus, om 12.00 uur zetten ze de eerste stap met de overdracht van de sleutels.

Nieuwsgierig geworden naar het vervolg? Volg social media en de berichten in de Westerpost. Want zij vertellen u binnenkort meer, veel meer!

Het nieuwe Scouting seizoen gaat weer van start!

Het is weer zo ver: de scouting in Badhoevedorp gaat vrijdag 21 en zaterdag 22 augustus weer van start! Ben jij iemand die op zoek is naar uitdaging? Dan ben je aan het juiste adres! De Leeghwatergroep en Lady Baden Powellgroep bieden elk weekend een nieuw avontuur. Van zeilen, roeien, pionieren, knutselen en spelletjes in de zon tot speurtochten onder de sterren en warme chocomel bij het kampvuur in de nacht.

Voel jij je thuis op het water? Dan zijn de waterscouts echt iets voor jou! Elke zaterdagmiddag betreden de zeeverkenners het Nieuwe Meer in de lelievlets.

Toch liever met beide benen op het land? Dan staan de landscouts voor jou klaar! Elke vrijdagavond komen de Scouts samen om te hiken, koken, GPS-tochten, schilderen, je bedenkt het maar! Niets is hier te gek.

Ben je nog jonger dan 12 jaar? Kom dan op zaterdagochtend naar de Bevers of de Dolfijnen. De Bevers en Dolfijnen beleven elke week een spannend avontuur in en om het clubgebouw. De Dolfijnen wisselen dit af met zeilen op het Nieuwe Meer!

Meer dan genoeg te doen dus! Lijkt dit jou leuk? Op zaterdag 26 september organiseert de Scouting een open dag van 10:00 tot 15:00 uur op de Snelliuslaan 39, 1171 CZ  Badhoevedorp. Landzeilen, pionieren, schminken, broodjes bakken bij het vuur, we hebben van alles in petto!

Uiteraard kun je ook gewoon eens langskomen bij een opkomst op de vrijdag of zaterdag! Meldt je dan van te voren even aan per email bij de betreffende groep.

https://www.leeghwatergroep.nl/

4-7 jaar van 10:00-12:00 uur

7-11 jaar van 10:00-12:00 uur (tot 13.00 uur als er gezeild wordt)

11-15 jaar van 13:00-17:00 uur

15-18 jaar van 13:00-17:00 uur

https://ladybadenpowellgroep.nl/

12-15 jaar van 19:00-20:30 uur

 

Deelauto’s leasen via SnappCar

Via deelplatform SnappCar is het vanaf deze zomer weer mogelijk om auto’s te leasen. In samenwerking met Justlease biedt het bedrijf zeven auto’s aan. Klanten kunnen kiezen tussen zowel occasions als nieuwe auto’s.

Delen met buren

Op SnappCar kunnen gebruikers hun auto ter beschikking stellen voor verhuur. Voor een vast bedrag huren mensen binnen een paar minuten een auto. Het platform zegt goedkoper te zijn dan een commercieel verhuurbedrijf. Sneller gaat het in ieder geval wel. Bij het aanmaken van een profiel worden huurders geverifieerd en de verzekering zit automatisch inbegrepen.

Voor verhuurders is autodelen ook aantrekkelijk. De maandelijkse kosten kunnen deels of geheel worden terugverdiend. In de Randstad zijn er honderden verhuurders die er geld mee verdienden. Een auto huren in Amsterdam is door het grote aanbod zo gedaan.

Lease & share

Sinds een paar jaar biedt SnappCar ook leaseauto’s aan. Op de website staan zeven private lease aanbiedingen, allen geleverd door leasemaatschappij Justlease. Voor lease klanten is het delen van een auto makkelijker. De emotionele band met een leaseauto is minder sterk, omdat deze na een paar jaar weer wordt ingeleverd. Het gevoel van bezit speelt daarom een kleinere rol.

Community

Bij gebruikers van deelplatformen bestaat een verlangen naar vertrouwen. Mensen die hun auto delen, willen dit met een goed gevoel doen. Iedereen persoon wil immers dat er goed om wordt gegaan met persoonlijk bezit. Gebruikers worden vooraf gescreend en vullen een profiel aan met persoonlijke informatie. Zo weet iedereen met wie ze te maken hebben.

Veel verhuurders hebben vaste huurders en kunnen kortingen geven in de vorm van vrije kilometers of een lagere prijs. Daarnaast heeft elke gebruiker een persoonlijke kortingscode die aan een nieuw huurder kan worden gegeven.